ون فردا موتور FMC M4 / دانگ فنگ فورتینگ؛ مشخصات فنی، امکانات و قیمت احتمالی در ایران
خودروهای ون با امکانات لوکس و صندلیهای راحت، بهتازگی در کشورهای مختلف دنیا مورد توجه قرار گرفتهاند. فضای قابل استفاده و راحتی سرنشینان در این مدلها، بیشتر از انواع سدانهای موجود در بازار جهانی است و برای سوار یا پیادهشدن، راحتتر از شاسیبلندها هستند. در نمایشگاه خودروی تهران 1401، مینی ون هایما 7X توسط ایران … The post ون فردا موتور FMC...
خودروهای ون با امکانات لوکس و صندلیهای راحت، بهتازگی در کشورهای مختلف دنیا مورد توجه قرار گرفتهاند. فضای قابل استفاده و راحتی سرنشینان در این مدلها، بیشتر از انواع سدانهای موجود در بازار جهانی است و برای سوار یا پیادهشدن، راحتتر از شاسیبلندها هستند.
در نمایشگاه خودروی تهران ۱۴۰۱، مینی ون هایما ۷X توسط ایران خودرو رونمایی شد و حالا فرداموتور نیز محصولی مشابه با امکانات بهتر و ابعاد بزرگتر معرفی کرده است. این مدل، FMC M۴ خواهد بود و براساس دانگ فنگ فنگژینگ (DongFeng Fengxing M۴) در ایران مونتاژ خواهد شد.
از نظر کیفیت فنی و کلاس قیمت میتوان دانگ فنگ را نزدیک به سطح اول خودروسازی چین و برندهایی مثل چری یا جیلی دانست. در کشور ما، هاچبک H۳۰ کراس دانگ فنگ توسط ایران خودرو مونتاژ شد. امروزه گروه خودروسازی بهمن، ون اینرودز (دانگ فنگ C۳۵) و شاسی بلند دیگنیتی (دانگ فنگ iX۵) راعرضه میکند. وانت پیکاپ کلوت و کراساور لاماری ایما هم، تولیدات دانگ فنگ هستند.
دانگ فنگ موتور، ۵۳ سال پیش در ووهان تاسیس شد و مشابه بسیاری دیگر خودروسازان چینی، در ابتدا تولیدکنندهی کامیون با مصارف نظامی و عمومی بود. بخش اصلی سهام دانگ فنگ، در اختیار دولت چین است و از معدود خودروسازان نیمهخصوصی این کشور محسوب میشود. دانگ فنگ از سال ۲۰۰۳ همکاری با کیا، هوندا و نیسان را با هدف تولید خودرو آغاز کرد و سال ۲۰۱۱ موفق به تولید ۳ میلیون دستگاه وسایل نقلیه سواری شد.
فنگژینگ، یکی از برندهای جدید زیرمجموعهی دانگ فنگ چین است که در کلاس ون و مینیون فعالیت میکند. مدل M۴ در سال ۲۰۲۱ رونمایی شده است و تلاش میکند تا خودرویی لوکس با امکانات نزدیک به استاندارد جهانی باشد. این مدل در بعضی منابع یات (Yacht) به معنی قایق لوکس تفریحی نام دارد.
طراحی ظاهری و نمای بیرونی فردا FMC M۴
فرم کلی چراغها و نمای جلوپنجره، FMC M۴ را جذاب و مدرن جلوه میدهد. طراحی این مدل بسیار متفاوت از خودروهای معمول در کلاس ون چینی با چراغهای ساده است و فراتر از انتظار، جلب توجه میکند.
برای جلوپنجره، حالتی شبیه به زبان طراحی لکسوس وجود دارد که البته با ترفندی ساده به دو قسمت تقسیم شده است. این بخش با نوار کروم که از پایین سپر تا انتهای قاب پنجرهها کشیده شده، جلوپنجره را از دیگر ادوات خودرو جدا میکند. چراغهای FMC M۴
نیز گوشههای تیز دارند تا همراه با نوار LED عمودی در طرفین، جذابیت بیشتری داشته باشند. حجمدهی بدنه با ظرفت بسیار خوبی انجام شده و ظاهر سپر، هماهنگی بسیار خوبی با دیگر اجزا دارد.
در نمای جانبی، کشیدگی بدنه با خطوط کمعمق روی درها و رکاب، به خوبی احساس میشود. از این زاویه، فرم خاص چراغهای جلو و عقب در دید بیننده هستند؛ ضمن اینکه اسپویلر انتهای بدنه، شیب سقف از جلو تا عقب و اختلاف ارتفاع دستگیرهها، چشمنواز به نظر میرسند.
برای پشت فردا FMC M۴، چراغهای پیوسته با طرحی نزدیک به چراغهای جلو انتخاب شدهاند. در عقب هم، حجمدهی بدنه با ظرافت بسیار خوب شکل گرفته و جایگاه مناسبی برای نصب پلاک دارد. باتوجه به اینکه دانگ فنگ تلاش میکند تا فنگژینگ M۴ به ونهای لوکس نزدیک شود؛ استفاده از ادوات پلاستیک سیاهرنگ را به سپر عقب و بخش کوچکی از رکاب محدود کرده است.
در مجموع، میتوان طراحی بیرونی فردا FMC M۴ را عجیب و ناشناخته توصیف کرد؛ درحالیکه نسبت به دیگر ونهای چینی مثل هایما ۷X مونتاژ ایران خودرو یا نسخههای قدیمی دلیکا، جذابتر و چشمگیرتر است. ابعاد بدنه دانگفنگ فورتینگ شامل ۴۸۵۰ میلیمتر طول، ۱۹۰۰ میلیمتر عرض و ۱۷۱۵ میلیمتر ارتفاع با فاصله محورهای ۲۹۰۰ میلیمتر است.
طراحی داخلی و نمای کابین فردا FMC M۴
طراحان دانگفنگ فروتینگ M۴ برای داشبورد و ادوات داخل اتاق، حالتی کلاسیک شبیه به کابین مدلهای جدید جنسیس را الگوبرداری کردهاند. در بخش میانی، موادی با نمای مشابه چوب استفاده شده است و ترکیبی از رنگهای روشن کرم و خاکستری، روی فرمان دیده میشود.
دو نمایشگر بزرگ با ساختاری سرتاسری برای پنل دیجیتال پشت فرمان و سیستم سرگرمی وجود دارد که هرکدام، ۱۰/۲۵ اینچ هستند. این ترکیب مشابه داشبورد دانگ فنپ T۵ EVO است که در ایران با نام لاماری ایما توسط آرین موتور رونمایی شد. گروهبندی کلیدها، دستهدندهی مدرن، ادوات فلزی فرمان و پوشش مبله داخل تودری، حس یک خودروی لوکس را برای FMC M۴ تقویت میکنند.
فردا FMC M۴ احتمالا با ساختار ۷ صندلی با چهار صندلی جداگانه برای ردیفهای اول و دوم تولید میشود. طبیعتا سرنشینان ردیف وسط، بیشترین فضا را در اختیار دارند و صندلیهای ردیف سوم، ساده و نیمکت شکل خواهند بود. کیفیت چرم مصنوعی استفاده شده برای این خودرو در مقایسه با دیگر خودروهای چینی موجود در ایران، برتری دارد.
پیشرانه و تجهیزات فنی فردا FMC M۴
دانگ فنگ فورتینگ نیز مثل بسیاری دیگر خودروهای چینی موجود در بازار جهانی، مجهز به پیشرانهی ۱/۵ لیتر توربوشارژ است اما به لطف فناوری GDi قدرت بیشتری تولید میکند. فردا FMC M۴ از نظر فنی، مشابهت زیادی با لاماری ایما دارد و همراه گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه تر (Wet) اتوماتیک، قدرت ۱۹۵ اسب بخار و نهایت گشتاور ۲۸۵ نیوتنمتر تولید میکند.
باتوجه به اینکه لاماری ایما در آزمونهای سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت، زمان ۹/۵ تا ۱۰ ثانیه را ثبت کرده است، میتوان احتمال داد که مینیون فردا FMC M۴ هم، در زمانی حدود ۱۱ ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر برساعت برسد و میانگین مصرف سوخت ۷ تا ۸ لیتر بنزین در صد کیلومتر داشته باشد.
امکانات رفاهی و ایمنی فردا FMC M۴
هنوز اطلاعات دقیقی از امکانات و قیمت خودرو موجود نیست اما بنابر اطلاعات بهدست آمده از نمایشگاه خودرو تهران ۱۴۰۱، میتوان فردا FMC M۴ را یکی از پرامکاناتترین مدلهای مونتاژ ایران دانست.
فرداموتوز امیدوار است FMC M۴ در بازار کشورمان همراه با رادار نقطه کور، دوربین ۳۶۰ درجه، اتو هلد، ترمز پارک برقی، فناوری حفظ خودرو بین خطوط، سنسور نور و باران، گرمکن و سردکن صندلی های ردیف اول و دوم، ماساژور تطبیقی صندلی راننده، تنظیم برقی صندلی های ردیف اول و دوم (با قابلیت تنظیم عرضی صندلی های ردیف دوم، کروز کنترل تطبیقی با قابلیت کاهش و افزایش سرعت در ترافیک، تهویه اتوماتیک با تهویه مستقل برای سرنشینان عقب، فیلترپاکسازی هوا، ۸ کیسه هوای ۱۲ نقطه ای، هشدار برخورد از جلو و کنترل خودکار نوربالا، عرضه شود. ترمزهای ABS مجهز به توزیع هوشمند نیروزی ترمز، فناوری حفظ تعادل ESP و کنترل کشش TCS هم روی دانگفنگ فورتینگ موجود در بازار چین وجود دارد.
قیمت احتمالی فردا FMC M۴ در ایران
دانگ فورتینگ یا Fengxing M۴ هنوز به طور گسترده در بازارهای خارجی فروخته نشده است؛ اما با مقایسه این خودرو با مدلهای مشابه ساخت چین، میتوان انتظار داشت حدود ۲۰ هزار دلار قیمت داشته باشد. با این شرایط و نگاهی به امکانات خودرو در نسخهی نمایشگاهی، احتمالا فردا FMC M۴ با قیمتی حدود یک تا ۱/۲ میلیارد تومان برای بازار ایران هزینه خرید خواهد داشت.
شاید در کشورهای مختلف دنیا، ونهای لوکس و تجهیزشده ساخت برندهای معتبر، مورد توجه افراد متمول یا برنامههای تشریفات باشند اما حتی در بازار ایران هم، به زحمت میتوان برای یک مینیون چینی، مشتری جذب کرد. عامهی مردم ترجیح میدهند با سرمایهای بیش از یک میلیارد تومان، سراغ انواع شاسیبلندهای دست دوم کرهای بروند و طبیعتا افراد ثروتمند هم با صرف هزینهی بیشتر، از برندهای مطرح آلمانی و ژاپنی مثل سدانهای مرسدس بنز یا تویوتا لندکروزر را برای امور تشریفاتی استفاده میکنند. با این شرایط، موفقیت فردا FMC M۴ در بازار ایران، بعید به نظر میرسد.